Harry Potter ens ensenya genètica!!

Fòrum on pots enviar missatges de temes en general, que no puguis classificar a les altres categories.
Regles del fòrum
Recordeu-vos d'escriure com a mínim 4 línies.
Recordeu-vos d'argumentar les coses sempre que pugueu.
Totes les Normes del fòrum
Avatar de l’usuari
Padfoot
Membre d'Honor de la Conselleria
Membre d'Honor de la Conselleria
Entrades: 1878
Membre des de: ds. abr. 30, 2005 7:28 pm

Harry Potter ens ensenya genètica!!

Entrada Autor: Padfoot »

La revista Nature (pels que no sàpigueu de què va és una famossíssima i prestigiosa revista de Ciència) ha penjat a la seva web un article que explica com els mes peques poden començar a entendre com funciona la genètica mendeliana (que a primera vista sembla fàcil però no ho és eh! i ho dic per experiència) gràcies als llibres de la Rowling!

Aqui teniu el text, a veure si tots aquells que esteu començant a estudiar-ho us serveix d'ajuda :wink: Aps està en anglès eh! No tinc pas temps de traduir-ho tot però si algú té algun dubte que pregunti i entre tots l'ajudarem!

We are bombarded with news of genetic discoveries on an almost daily basis, but people without a formal knowledge of heredity and genetics can have difficulty in deciphering and applying this information. Education and debate across all ages would undoubtedly help, but how can we teach children these concepts?

We believe that successful lessons for younger children can be achieved using analogies of direct interest and relevance. Most children are familiar with J. K. Rowling's stories about the young wizard Harry Potter (whose latest exploit, Harry Potter and the Half-Blood Prince, was published by Bloomsbury in July). They are set in a world like our own, but populated by a minority of people with supernatural powers (wizards and witches) and a majority of people without (muggles).

Wizards or witches can be of any race, and may be the offspring of a wizard and a witch, the offspring of two muggles ('muggle-born'), or of mixed ancestry ('half-blood').

This suggests that wizarding ability is inherited in a mendelian fashion, with the wizard allele (W) being recessive to the muggle allele (M). According to this hypothesis, all wizards and witches therefore have two copies of the wizard allele (WW). Harry's friends Ron Weasley and Neville Longbottom and his arch-enemy Draco Malfoy are 'pure-blood' wizards: WW with WW ancestors for generations back. Harry's friend Hermione is a powerful muggle-born witch (WW with WM parents). Their classmate Seamus is a half-blood wizard, the son of a witch and a muggle (WW with one WW and one WM parent). Harry (WW with WW parents) is not considered a pure-blood, as his mother was muggle-born.

There may even be examples of incomplete penetrance (Neville has poor wizarding skills) and possible mutations or questionable paternity: Filch, the caretaker, is a 'squib', someone born into a wizarding family but with no wizarding powers of their own.

We believe that, with the use of these examples, the concepts of mendelian genetics can be introduced to children as young as five, and then built on by gradually introducing specific terms such as 'gene' and 'allele', and relating these to chromosomes and DNA. At every stage, the children's familiarity with the Harry Potter characters can be used as a hook to engage them in discussing concepts of heredity and genetics.

Avatar de l’usuari
Aina
M.A.G
M.A.G
Entrades: 333
Membre des de: dl. maig 10, 2004 2:00 am
Ubicació: Barcelona

Entrada Autor: Aina »

Ostres hahahahaa, és molt bo aquest article, m'ha agradat especialment perque jo tenia pensat relacionar la meva fanfiction amb aquest tema (bé mes o menys). Justament quant l'escribia feia 1r i 2n de batx i clar ens donaven aquest tema de Mendel, em va agradara i vaig pensar que a la ff l'esmentaria i ara se m'han adelantat, jajajaa quina gracia!

Vaja està molt ben plantejat i no havia profunditzat tan en lo dels al·lels, però està molt bé.
Quant tingui temps i si hi ha molta gent que no l'enten jo puc ajudar! (no es per ser repelent, però es que em fa ilusió que es un tema que em sé!^^)
Imatge

Avatar de l’usuari
Weasley(L)Hermione
Alumne/a de 2n
Alumne/a de 2n
Entrades: 68
Membre des de: dv. ago. 12, 2005 9:36 am
Ubicació: Univers, via làctea, sistema solar, terra, europa, paísos catalans, alt penedès

Entrada Autor: Weasley(L)Hermione »

xq despres diguin q es un llibre infantil i q no serveix x res... :roll:

Avatar de l’usuari
catelena
G.N.O.M
G.N.O.M
Entrades: 191
Membre des de: dl. des. 06, 2004 7:00 am
Ubicació: Les Borges Blanques
Contacta:

Entrada Autor: catelena »

jajaj , es molt bo !!! Tens rao Weasley(L)Hermione , si que serveix per algo aquest llibre !!!xD :riure: :riure:
||*|| Is that really what my hair looks like from the back? ||*||

Avatar de l’usuari
diego potter
Alumne/a de 4t
Alumne/a de 4t
Entrades: 106
Membre des de: dj. feb. 10, 2005 7:32 pm
Ubicació: Dormitoris de Gryffindor
Contacta:

Entrada Autor: diego potter »

ja sabia jo que la j.k rowling no feia broma...
"Els records mes felicos es poden trobar en els moment mes foscos"
La britney es la millor

http://news.softpedia.com/images/news2/ ... ures-2.jpg

Avatar de l’usuari
Marc Riera
President/a de la Confederació Internacional
President/a de la Confederació Internacional
Entrades: 572
Membre des de: dj. abr. 14, 2005 6:02 pm
Nom: Pepet, no et fot...
Contacta:

Entrada Autor: Marc Riera »

Home, si algú tingués temps de traduir-lo... :roll:

Avatar de l’usuari
Sergi
G.N.O.M
G.N.O.M
Entrades: 161
Membre des de: dj. jul. 28, 2005 12:13 am
Ubicació: Baetulo baetulensis

Entrada Autor: Sergi »

A mi el meu profe de mecànica quantica, ens va explicar el teletransport quantic citant en harry potter!
visiteu el meu blog! Sobretot si us agrada el basket...

http://tiki-taka.blog.com/

Avatar de l’usuari
Finalpotter
Membre d'Honor de la Conselleria
Membre d'Honor de la Conselleria
Entrades: 2035
Membre des de: dj. abr. 21, 2005 9:55 pm
Rang: Passat

Entrada Autor: Finalpotter »

Potser fliparia si sabes el que es el teletransport quantic.

Avatar de l’usuari
Sergi
G.N.O.M
G.N.O.M
Entrades: 161
Membre des de: dj. jul. 28, 2005 12:13 am
Ubicació: Baetulo baetulensis

Entrada Autor: Sergi »

El teletransport quantic és com un conjur d'aparició només k fins ara tan sols hem aconseguir transportar un fotó de llum, d'aquí a teletransportar un simple bacteri...
visiteu el meu blog! Sobretot si us agrada el basket...

http://tiki-taka.blog.com/

Avatar de l’usuari
Giny_Bell
President/a de la Confederació Internacional
President/a de la Confederació Internacional
Entrades: 546
Membre des de: dc. jul. 06, 2005 8:25 pm
Ubicació: si home, pq els d la cia em vinguin a buska...

Entrada Autor: Giny_Bell »

OOOOHHHHH!!!! :jawdrop:
En un futur, putse ens podrem teletransporta?
Kom a Charlie i la fabrica d chocolate?
O kom algun Pokemon?
Jue, axo es passa d la fantasia a la realitat!
:_.·._.·´¨·--o0O MAI TRAICIONARÉ ELS MEUS PRINCIPIS!! O0o--·¨`·._.·._;

WAKE UP!! IT'S A BEAUTIFUL MORNING!!!

Imatge

Avatar de l’usuari
beryl Malfoy
Alumne/a de 4t
Alumne/a de 4t
Entrades: 111
Membre des de: dc. ago. 24, 2005 5:14 pm
Ubicació: Slytherin

Entrada Autor: beryl Malfoy »

8O 8O 8O 8O Wow!!! No tenia ni idea k es pogues fer aixo x molt k sigui un foto de llum és impresionant!!!!!!!
" El que hagués d'arribar, ja arribaria... I seria aleshores quan s'hi hauria d' enfrontar."

Avatar de l’usuari
anna_xo
Alumne/a de 3r
Alumne/a de 3r
Entrades: 94
Membre des de: dv. març 19, 2004 7:00 am
Ubicació: Vic/Barcelona
Contacta:

Entrada Autor: anna_xo »

si vols això del teletransport quàntic ho explica el llibre RESCAT EN EL TEMPS de MICHAEL CRICHTON.....

ho fan amb persones ......................

Avatar de l’usuari
Sergi
G.N.O.M
G.N.O.M
Entrades: 161
Membre des de: dj. jul. 28, 2005 12:13 am
Ubicació: Baetulo baetulensis

Entrada Autor: Sergi »

Sí, tens rao anna, encara k Crichton ho barreja tot una mica i és clar, fica un element fictici (els pc quantics encara no existeixen). Però a més, allò eren viatges en el temps (diferent de teletransport), en principi no es pot viatjar en el temps (suposaria travessar el conus de llum i no podem anar a més de la velocitat de la llum). I llavors s'inventa la història dels forats de cuc k com ningú sap encara ben bé com funcionen doncs li kda bé al llibre (a mi em va agradar). Però una cosa són els viatges en el temps (no existeixen) i un altre el teletransport quantic k si (amb fotons només). Encara k es pogues fer amb persones a mi no m'agradaria gens donat k el subjecte teletransportat es destrueix i es torna a crear en un altre puesto (ecs!). :o

Això és un article k vaig fer servir per fer un treball a classe (és una mica rollo) i l'altre és una noticia sobre un experiment de veritat:
http://www.cco.caltech.edu/~qoptics/teleport.html
http://www.abc.net.au/news/scitech/2002 ... 0959_1.htm
visiteu el meu blog! Sobretot si us agrada el basket...

http://tiki-taka.blog.com/

Avatar de l’usuari
Ary
Cap de Departament
Cap de Departament
Entrades: 434
Membre des de: dc. des. 08, 2004 7:00 am

Entrada Autor: Ary »

no podem fer viatjes en el temps pro si nessim a mes velocitat k la llum podriam veure el passat, desde molt lluny pro buenu.

Avatar de l’usuari
Marc Riera
President/a de la Confederació Internacional
President/a de la Confederació Internacional
Entrades: 572
Membre des de: dj. abr. 14, 2005 6:02 pm
Nom: Pepet, no et fot...
Contacta:

Entrada Autor: Marc Riera »

Sento dir-ho però no estic entenent res de res...

Bloquejat