Dissabte
23
juny


S. 06:17
P. 21:29


Gibosa creixent
jep - 10/03/2004 17:43

Com vam anunciar el dia de la inauguració de la nova web, ens proposem crear un reportatge sobre un tema de Harry Potter que ens interessi a tots. Ja tenim el primer reportatge. L'autor (voldy) intenta respondre la pregunta: "Són els llibres de HP infantils" mirant-se els llibres des de difernets punts de vista. Com he dit abans l'autor dels reportatges és en voldy. Donem-li les gràcies a ell per aquest reportatge i esperem que el próxim sigui tan interessant com aquest!
Us animo a llegir-lo!!
Els llibres de Harry Potter són infantils??

Aquesta és, sens dubte, una pregunta que es fa molta gent que no ha llegit mai cap volum de l'obra i que, en un primer moment, no entén com un llibre per nens pot provocar un fenomen com aquest arreu del món.
Generalment, per què negar-ho, se l'ha considerat un llibre infantil: és en aquesta secció on el trobem en moltes llibreries -si bé algunes comencen a tenir una secció pròpia per a ell-, i el marxandatge que se n'ha fet sens dubte ha anat dirigit a un públic menor de dotze anys. Per si fos poc, és de temàtica fantàstica, gènere desterrat de la "Bona Literatura", en majúscules, i gairebé condemnada a la literatura infantil, on qualsevol llibre, per dolent que sigui, hi té cabuda, ja que els lectors són nens i, per tant, no tenen criteri. Per últim, i com a punt i final a la discussió, els protagonistes dels llibres -així com la majoria dels personatges- són nens. No hi ha discussió possible, doncs; l'assumpte ha estat despatxat i més valdria que ens dediquéssim a una altra cosa. I tot això, ves per on, sense haver de llegir ni una sola plana dels llibres.
He de reconèixer, a toc personal, que jo també ho vaig creure així; bàsicament perquè el marxandatge desmesurat, conseqüència nefasta del capitalisme que em desplau de mala manera. Una bona professora de literatura, però, me'l va recomanar, i no vaig dubtar en cap moment del seu judici. Me'ls vaig llegir, com haurien de fer (i malauradament no fan) tots els que critiquen els llibres, i ara em sento legitimat per contestar, des de la meva humil perspectiva, la pregunta que ocupa aquest primer article.
A la pregunta de si és o no és infantil, però, se n'anticipa una altra: què coi és un llibre infantil? Quines característiques té un llibre que va dirigit exclusivament per a nens, i que no trobem en un dirigit a adults? malgrat que amb aquesta etiqueta s'hi englobin llibres ben diferents, segurament podem destacar alguns trets objectius que tenen en comú la majoria d'aquests llibres: primer, no pot tenir una dificultat excessiva; això implica un nombre limitat de personatges, una trama linial, un narrador que opini (cosa que fa més amè el text, però que també el menys realista), i un llenguatge i una sintaxi d'un nivell no gaire complex. Pel que fa a la temàtica, és molt difícil de dir què és propi dels llibres infantils i què no ho és, però sí que es poden fer dues observacions: poques vegades apareix el món pròpiament dels adults i sovint les narracions són irreals, ja que no hi ha una coherència en l'obra que la faci versemblant. Així doncs, seran normalment bandejats aspectes com els de la mort i la violència (o com a màxim se'ns mostraran ben endolcits), així com la política, el sexe, reflexions filosòfiques profundes i un llarg etcètera.
Amb tot això, ja podem construir la nostra particular avaluació dels Harry Potter. Estructuralment, són sens dubte força complexos: consten de set llibres molt ben lligats entre ells, amb una trama amb massa esdeveniments per considerar-la simple, i amb una llista de personatges realment llarga. Per si fos poc, la història s'enriqueix a partir del segon i -sobretot- del tercer llibre, on a part de la línia narratòria del protagonista s'hi afegeix la dels seus pares (i que va culminar amb el primer capítol de la saga) i fins i tot amb la història de la fundació de Hogwarts, de la qual la Cambra Secreta i el mateix Voldemort no són sinó meres conseqüències. I així com la història s'extén a través del temps, també ho fa a través de l'espai: l'acció ja no transcorre a l'escola i a un o dos llocs més secundaries, sinó que es van visitant tota mena d'espais màgics, i d'aquesta forma tenim un coneixement gradual de tot el món màgic. Pel que fa al narrador, és extern i gairebé sempre expressa el punt de vista del protagonista, i si bé no és objectiu, tampoc no intervé en l'acció com acostuma a succeir en les narracions per a nens. I, per últim, tant el vocabulari com la sintaxi són força rics, sobretot a mesura que van passant els llibres, allunyant-se, també en aquest aspecte, d'un llibre infantil.
I respecte els temes que tracta, es pot dir que siguin pròpiament infantils? Doncs no. Ni tan sols l'excusa que el protagonista sigui un nen és vàlida, ja que en el quart i en el cinquè ja és tot un adolescent, i quan acabi ja serà gairebé adult. A més, a mesura que passen els llibres personatges adults (vius i morts) van prenent més importància, fet pel qual mai no podríem afirmar que ell llibre tracta de nens o adolescents. Tampoc pel fet de ser fantàstic s'hi apropa, ja que no basa la màgia del seu món en la imaginació del lector (en allò que podríem anomenar un acte de fe), sinó en una magnífica recreació d'un món versemblant (i, com a tal, ben complex), que simplement es basa en unes lleis diferents al nostre, però no per això més imprecises.
A més, al llarg de tota l'obra es van tractant temes tant interessants i profunds com el racisme, la corrupció governamental, el tràfic d'influències, el control dels mitjans de comunicació, etc. que són massa polítics com per formar part d'un llibre infantil.
En el mateix sentit, moltes escenes dels llibres són simplement aberrants per a un llibre infantil: les cotes de violència, ambients gòtics i l'estètica macabre, pròpia d'en Voldemort i dels Cavallers de la Mort, són més properes a les narracions de Lovecraft que als contes de Roal Dahl (amb l'escena del cementiri del final del quart llibre com a punt culminant fins al moment).
Havent mostrat, espero que de forma prou clara, que el llibre té ben poc d'infantil, sí que m'agradaria fer un matís interessant, i és que tant el to de la narració com la complexitat de l'obra van augmentant a mesura que creix el protagonista, ja que el narrador explica els fets des dels ulls d'en Harry, i per això en els primers llibres trobem més elements propis dels llibres infantils, i a mesura que passen els llibres i ell es va fent gran, la complexitat de tot el món (en cadascun dels àmbits abans anomenats) augmenta fins a gairebé desaparèixer tot tret infantil en els llibres.
Com a últim apunt, i com va expressar recentment en Jordi Graupera a l'Avui, les fonts literàries del món màgic de Harry Potter són moltes i molt bones, des de Tolkien fins a Homer passant per la Matèria de Bretanya (tot el cicle llegendari del rei Artús), per posar només alguns exemples. Fent una revisió més completa d'aquestes fonts, potser extrauríem algunes noves conclusions de l'obra de Rowling, però que sens dubte arribarien a la mateixa idea a què ens porta aquest article: els Harry Potter són molt, molt més que uns llibres per a nens.
Autor: Voldy


CRÍTICA DEL REPORTATGE

J.K. Rowling, l'aprenent d'escriptora. Primer de tot vull deixar clar que m'he llegit els 4 llibres.Tot i que estem d'acord que fins ara s'ha tractat, en principi, als llibres de Harry Potter com a llibres infantils, i la realitat és que inicialment els escrivia la autora per als seus fills petits, per abans d'anar a dormir, aquests llibres poden agradar també a adults. El nostre company ens justificava el fet que aquests llibres no són per a nens, dient-nos que tenen una trama massa complicada per a que la pugui entendre un nen. Bé això pot ser o no pot ser cert, però dintre de tot això hi ha una cosa que si que no està clara: Si J.K. Rowling va planejar que això fos així o es el propi llibre que s'ha anat fent més i més gros pel seu compte i pel propi afany dels lectors, com quan una bola de neu petita cau per un barranc i va arreplegant neu al seu voltant. No oblidéssim que Mrs Rowling és una escriptora amateur, que va debutar amb el primer llibre i que ara ha anat agafant experiència. És indubtable que ha millorat molt des del primer llibre, així com que el primer llibre està enfocat als nens, i probablement el segon també. A partir d'aquí si que s'ha anat diversificant, però perquè ella ha vist que podia crear alguna cosa més, i perquè ja havia vist com funcionava el tema de ser escriptora. El fet que la autora vagi traient temes diferents en el seu llibre com el racisme o la injustícia no es un motiu per denegar que un llibre sigui infantil, sinó que en tot cas li pot fer més, ja que potser va escriure això amb la intenció d'educar als nens en aquestes coses, que també formen part de la vida, i preparar-los per al futur. El fet que les pel•lícules tinguin una orientació infantil és perfectament comprensible i justificable, ja que és més fàcil que els nens vagin a veure la pel.lícula que no pas que llegeixin aquell llibre tan extens. És com dir: ara que ets petit, o si ets petit, tens la pel.lícula que la podràs empassar més bé i de gran ja podràs llegir el llibre, que t'anirà més bé per a aquell moment. Bé en fi, val més que tinguem en compte tots aquests factors abans d'opinar sobre a quines edats està orientat un llibre.
Autor: Yarrick



6 comentaris


Per enviar un comentari has d'estar registrat a la pàgina o usar el facebook

Avatar  Re: Reportatge: Els llibres de Harry Potter són infantils?
 Per calis (12 comentaris) enviat el 10/03/2004 22:36

- Yarrick, no estic d'acord amb tu en molts aspectes....


Rowling escrivia per ella...no tenia fills quan va començar.

La trama està pensada des del primer moment en que va tenir la idea. Ella, va planificar la sèrie en 7 llibres.
I això d'amateur...t'ho has tret de la màniga... quin escriptor no és amateur? Quina diferència hi ha entre 1 professional i 1 amateur? si el que vols dir que la Rowling, no havia publicat, tens raó, però escriure ja escrivia des de jove.


Els llibres a partir del 2n, ja no són infantils...a cada llibre mata 1 personatge mínim i a més descaradament!
El primer, passi....però la resta són força més complexos.... un nen de 8 anys , no crec que entyengués l'ordre del fènix....


Respon   

  Re: Reportatge: Els llibres de Harry Potter són infantils?
 Per anònim enviat el 11/03/2004 20:07

- exactament això, volia dir que JK Rowling no havia publicat abans. Per altra banda, estic d'acord amb tu respecte a els llibres posteriors al segon.

No oblidem que un autor, com els bons vins, millora amb el pas del temps.
Jo també escric ara que sóc jove i no considero que això serveixi com a experiència per a futurs treballs com a escriptor.

Yarrick_



  Re: Reportatge: Els llibres de Harry Potter són infantils?
 Per anònim enviat el 11/03/2004 20:18

- Com mooolt bé ha dit la calis, la Rowling escrivia per ella mateixa (ho ha dit pitiquatrecentes vegades) i quna va començar la història, a escriure-la tenia una filla moooooooolt petita i no entenia res del que la seva mare escrivia.

Sobre la història.. jo també penso que tot estaba planejat fins al final.

Com diu també la calis, Rowling esrivia des de que era petita (el seu primer llibre es deia: La història d'un conill anomenat Conill - Rabbit called Rabbit's history- ... crec).

Bé, ja està (crec)



Avatar  Re: Reportatge: Els llibres de Harry Potter són infantils?
 Per calis (12 comentaris) enviat el 11/03/2004 20:46

- Torno a repetir...rowling no tenia filla quan va començar escriure.

I com deia...la rowling, escriu d'una manera complexa... un nen no entendria les relacions amb les persones...no entendria perquè cada personatge actua d'una manera determinada...es quedaria en allò que és bàsic: l'snape es dolent el harry bo, el dumbledore bo, el voldemort dolent, la ginny bona....etc

L'altra cosa aquest del conill....és 1 parida que fa qualsevol nen de 5 anys que té 1 pllibre preferit... ( 1 plagi)

I això que deies yarrick del vi i del tmeps...em sembla que com el pres....cap....els altres estan resultant massa intrincats....i de vegades hi ha molts temps morts... i deixa moltes coses sense explicar...potser és del que es tracta, no ho sé...


Respon   

Avatar  Re: Reportatge: Els llibres de Harry Potter són infantils?
 Per Rilwen (2 comentaris) enviat el 06/04/2004 22:52

- Dos cosetes, això de que els nens no tenen criteri... bueno, no hi estic gaire gens d'acord. Trobo tb que tenen una bona part de llibre infantil, sobretot pel que fa al contingut moralitzador dels llibres i, jo crec que tot està explicat de manera que ho pugui llegir, entendre i "notraumatitzar-se" cualsevol persona de més de 8 - 9 anys, altra cosa és si tenen prou capacitat de retenció... jo crec q Rowling s'hauria d'haber mullat més. O el fa per nens (igual però més simple) o ho fa per gent una mica més gran, (la mateixa trama amb un tractament diferent), no? perquè pel meu gust el que ha fet ha estat una mena de poupurri... (aquest és l'unic aspecte q no m'agrada d HP, en veritat m'encanten ls llibres...).


Respon   

Avatar  Re: Reportatge: Els llibres de Harry Potter són infantils?
 Per Airam (9 comentaris) enviat el 16/04/2005 12:17

- A veure, com molt b ha dit la calils, creieu k un nin de 8 anys enten l'ordre del fenix?
Jo tenc un germà d 8 anys, i s impossible k ho entengui!.k si fa uns anys va començar l 1r, i només va llegir unes 25 pàg.( i no sé si s va enterar dl k passava) akests llibres, et conten una història, xò tmb et mostren una mica com s la gent, l Harry, x exemple, a vegades actua d'una manera k dius:" i ara, Hary, x k dius axò?", J.K. rowling, ens mostra personatges humans, no només d fisic, sinó tmb d caràcter. O l Decors, x exemple, diu ( la rowling) k s va inspirar en un conegut seu, no?


Respon