- Els clàssics de Disney (pel•lícules)
La majoria dels grans clàssics de Disney són grans musicals. Tot i que no destaquen per la coreografia o per la representació, com d’altres musicals, són musicals al cap i a la fi... Els més destacables, per mi, serien:
• Mary Poppins (aquesta, simplement, és magnífica i preciosa. N’existeix una divertida i espectacular, amb noves cançons, adaptació al teatre –de la qual, es rumoreja que Stephen Spielberg en vol fer una versió cinematogràfica [sí, versió cinematogràfica d’una obra de teatre basada en una pel•lícula...]-)
• L’aprenenta de bruixa (genial, també)
• Malson Abans de Nadal (cançó spòiler)
• Hèrcules (la millor pel•li d’animació, per mi ^^)
• Mulan (en català és impressionant)
• Tarzan (en català, la veritat, perd força)
• El Geperut de Nôtre Dame (en català li dóna mil voltes al castellà [el tema ‘A fora’ el veig inclòs superior al tema en anglès -gent anglesa també ho pensa-]. Per cert, la veu del Clopin en català és la del Pep Anton Muñoz [Peris al “Cor de la Ciutat”, i “Llopin” a les pel•lícules d’Hp])
• Pocahontas
• Aladdín (jo he traduït i doblat dues cançons al català)
• La Bella y la Bestia (d’aquesta n’existeix un musical en teatre, amb cançons noves)...
• El Rey León (simplement, sublim)
No ho puc evitar... m'encanten xD
- Los Chicos del Coro (pel•lícula)
Del mateix tipus que “Una monja de cuidado 2”, és també un terme mitjà entre musical i pel•lícula normal. “Clément Mathieu entra com a vigilant a l’internat ‘Fond de l’Étang’, una escola amb un director estricte i amarg, i amb uns nens rebels i maleducats. Clément decideix usar no tant la mà dura, sinó la docència musical. Descobrint el potencial de tots i cadascuns dels nens, sobretot de la veu d’àngel de Morhange, forma un cor que porta la calma com un ‘ocell acariciant l’oceà’. Però els problemes no s’aturen, i les dificultats per mantenir el cor van augmentant, posant en perill fins i tot la mateixa escola”. Tots els vídeos són en francès:
Vois sur ton chemin (videoclip)
Caresse sur l’océan (fragment)
Caresse sur l’océan (concert en directe)
Ai los chicos del coro.... es que és taaant maca!!! (que cutre que m'ha quedat... ¬¬')
- Mar i Cel (teatre)
Quin gran musical, Mar i Cel! Les veles del pit se’ns inflaran, el vent de l’ànima ens portarà com un cavall desbocat per les ones... Aquesta magnífica història d’Àngel Guimerà, adaptada en musical per la companya Dagoll Dagom, fa molts anys que està al cor de moltíssims catalans i no catalans. Aquest és un imponent que, tant per l’escenografia (quants cops s’ha vist un vaixell totalment movible com gronxat per les ones sobre un escenari?), la música, la història i la interpretació. D’això se’n diu un fabulós musical. “Vint anys després de l’expulsió dels moriscos d’Espanya, el vaixell del capità (morisc) Saïd atrapa a una important família valenciana, i pensa prendre’n una bona recompensa quan els vengui com esclaus a l’Alger. Però la preciosa i compassiva filla de Carles (el marquès atrapat pels pirates), Blanca, acaba comprenent la injustícia dels cristians vers els musulmans, i comença a créixer entre Blanca i Saïd un sentiment diferent al de un pirata i una presonera”. Tots els arxius són en català:
Pàgina web de Mar i Cel (hi podreu escoltar L’Himne dels Pirates i Per què he plorat?)
L’himne dels pirates
La vaig anar a veure l'any passat i senzillament... genial...
- Moulin Rouge (existeix la versió teatral en català [pregunteu-li a la calis... xD])
Un altre magnífic musical, però aquest no té quasi cançons pròpies. La majoria són cançons conegudes per moltíssima gent, variades i barrejades en una pel•lícula on la imatge en si és una poesia, i les cançons posen els pèls de punta. "Christian, escriptor nord-americà, arriba al barri bohemi de Montmâtre per poder gaudir de la vida bohèmia basada en la veritat, la bellesa, la llibertat i l'amor. Per casualitats de la vida, Chrisitan acaba coneixent a Satine, l'estrella del Moulin Rouge que també vol ser una gran actriu. Als dos els interessarà que el Duc subvencioni una obra, Spectacular spectacular. Amb això, Christian podria trobar treball com a reconegut escriptor i, Satine, de gran actriu. Però es quedarà el tocador del sitar amb la cortesana?". Cançons que et deixen de pasta de moniato. Tots els vídeos són en anglès, i de la pel•li:
Your Song
Spectacular spectacular
Elephant Love Medley
Come What May
El Tango de Roxanne (a partir del minut 04:20, la cançó conté spoilers de la pel•lícula)
Com a pel·lícula prou bé, i la música...
- Nôtre-Dame de Paris (únicament teatre)
Aquest és un musical, basat en el conegut llibre de Victor Hugo “Nostra Senyora de París”, que té unes cançons que tiren d’esquena. De fet, encara no he vist el musical sencer, perquè m’estic llegint el llibre i no vull spoilerjar-me, però totes les cançons que he sentit són espaterrants. “Tant el coix, sord, borni i geperut campaner de Nôtre Dame veu la gitana Esmeralda, s’enamora a l’instant, i la vol posseir. Però de sobte li apareixen dos durs contrincants: el seu rector i pare adoptiu, l’ardiaca Claude Frollo, i el capità dels arquers, Phoebus, a punt de casar-se amb Fleur-de-Lys. Qui llançarà la primera pedra?” (el musical original és en francès). Tots els vídeos són en francès subtitulats en anglès:
Le temps des cathédrales
Le temps des cathédrales (traduït i doblat al català per HpConan)
Les Sans-Papiers
Ces diamants-là
Le Pape des Fous
Belle
Belle (traduït i doblat al català per HpConan)
I aquí el meu musical preferit!!! El vaig anar a veure fa molts anys, i en tinc el disc... és preciós, i la música...
APA SIAAUUU
Laia